Wat zou er gebeuren als we jongeren uitdagen om zelf actief oplossingen en antwoorden te bedenken voor thema’s of onderwerpen? Of wat als we hen zelfs stimuleren om mee te helpen om daarvan verhalen te maken en vertellen in film? Onze werkwijze kenmerkt zich door inclusie. Met als zichtbaar resultaat: een groter leereffect en meer betrokkenheid.  

Van problemen naar een goed verhaal

Om jongeren actief te laten meedenken over een onderwerp of thema, gaan ze allereerst aan de slag met het verkennen en herkennen ervan. Vervolgens bedenken ze oplossingen en antwoorden voor allerlei problemen of uitdagingen. Deze verwerken ze tot verhalen, die worden uitgeschreven en getekend in scenario’s.

Leerlingen van groepen 7/8 in Nederland bedenken oplossingen, schrijven mee aan het scenario en deden allerlei rollen voor- en achter de camera.

Bekijk video’s over geld gemaakt door en voor jongeren

Leren omgaan met geld | partners Week van het geld

Met diverse opdrachtgevers ontwikkelden we lespakketten waarmee leerlingen actief aan de slag gingen met het thema leren omgaan met geld. Leerlingen bedachten allerlei verhalen rondom sparen, geld verdienen, geld uitgeven en betalen. De projecten leidden tot een vergroting van het leereffect en meer betrokkenheid bij het thema.

Oplossingen voor samenleven in vrede; het diversiteitsproject! | Amsterdam

Samenleven met zoveel verschillende mensen om je heen. Met evenzoveel verschillende nationaliteiten. Hoe doe je dat? Dat vragen we aan leerlingen PO en VO. Ze gaan aan de slag met het onderwerp Diversiteit en vertalen problemen en uitdagingen in oplossingen en antwoorden.

Krijg een impressie van enkele oplossingen en antwoorden voor samenleven in vrede

Bekijk een trailer van een van de speelfilms die jongeren produceerden over kasteel Wychen

Geschiedenis in je klas | gemeente Wychen

De gemeente Wychen had de wens om jongeren te betrekken bij hun eigen leefomgeving. Onder meer de Kapelberg in Bergharen en het kasteel Wychen moesten meer tot de verbeelding gaan spreken. In twee projecten kregen leerlingen van groep 7/8 de opdracht om, de legendes die horen bij deze monumenten, te onderzoeken en te verwerken tot speelfilms. Beide speelfilms werden vertoond aan bewoners en belangstellenden.

‘Niemand fiets meer langs de Kapelberg in Bergharen zonder te denken aan die monnik en dat zwaard…’

Actief burgerschap | gemeente Ede

In totaal 4 scholen (130 leerlingen van 6 groepen 7/8) in Ede deden mee aan het Golypoon filmfestival Ede, waarin leerlingen verhalen mochten maken over allerlei onderwerpen in hun eigen leefomgeving. Doel was om kijkers zoveel mogelijk te informeren over allerlei leuke, spannende, mooie dingen in hun buurt. De leerlingen produceerden 13 mini- documentaires die vertoond zijn tijdens een filmfestival voor buurtbewoners, ouders en belangstellenden.

 

De herkenning en beleving bij deze films zijn groot. Alle oplossingen en antwoorden komen van leeftijdsgenoten.

Educatieve filmprojecten buitenland:

Bekijk het filmproject Bosnië

 

 

Bekijk het filmproject Brazilië

 

© Golypoon
W www.golypoon.nl

E [email protected]
T 31 (0)6 48341599