ELKE KLAS OP ZOEK NAAR ANTWOORDEN EN OPLOSSINGEN VOOR SAMEN LEVEN IN DIVERSITEIT

We leven met veel mensen uit verschillende achtergronden in een land. Het is aan jou en je leerlingen de uitdaging om manieren te vinden om vreedzaam met elkaar samen te leven. Een van de manieren is het Diversiteitsproject. In dit project zoek je samen met je klasgenoten naar oplossingen en antwoorden voor het vreedzaam samenleven met elkaar. Dat is heel spannend. Je zult uit je comfortzone moeten komen, kleur bekennen, een mening moeten vormen en dat kan pijn doen. Maar je zult leren verder te kijken, nieuwe inzichten opdoen, mensen opnieuw leren kennen en uiteindelijk jezelf verrijken.

OP DIT MOMENT DOEN RUIM 30 SCHOLEN IN AMSTERDAM MEE AAN HET DIVERSITEITSPROJECT.
KIJK VOOR ALLE FILMS MET ANTWOORDEN & OPLOSSINGEN OP GOLYPOON.TV

KIJK ALLE FILMS MET ANTWOORDEN & OPLOSSINGEN

DIVERSITEITSREPORT: IN EEN DAG JE EIGEN VERHAAL ONTDEKKEN, MAKEN EN VERTELLEN IN FILM

Het Diversiteits Report is een project om antwoorden en oplossingen te zoeken voor een vreedzame samenleving. Het project duurt een schooldag. Elke klas wordt verdeeld in vier groepen die intensief samenwerken en gaan op zoek naar je eigen verhaal over het onderwerp. Je onderzoekt, brainstormt, ontdekt, discussieert, schrijft een scenario, tekent, produceert, acteert en filmt. Heel belangrijk is om een oplossing of antwoord te ontdekken voor een probleem of uitdaging die jullie zijn tegengekomen binnen het onderwerp. Daarnaast worden er twee kidsreporters gekozen die vanaf de start reportages gaan maken van het project. Alle films en de kidsreports vormen samen het Diversiteits Report.

UITEINDELIJK PRODUCEERT ELKE KLAS IN EEN SCHOOLDAG:

  • filmverhalen met een ‘keyscene‘ met daarin de oplossing of het antwoord (elke groep zelf uitspeelt voor de klas)
  • een verslag van het project door de kidsreporters
  • alle ‘keyscenes’ en de kidsreports samen vormen het DiversiteitsReport

Het DiversiteitsReport laat leerlingen zelf actief onderzoeken, nadenken en antwoorden & oplossingen verzinnen voor een vreedzame samenleving

SIXSHOTSTORY™ METHODE

In de theoriefase worden ze uitgedaagd om hun eigen verhaal te ontdekken en maken rondom Diversiteit.

  • onderzoeken wat het onderwerp diversiteit inhoudt
  • vertalen naar eigen situatie
  • problemen en uitdagingen zien
  • oplossingen en antwoorden verzinnen
  • formuleren en opschrijven van eigen oplossing en antwoord in een filmverhaal (scenario)

In de praktijkfase presenteert elke denktank zijn antwoord of oplossing door het spelen van een keyscene aan de klas.

  • antwoord of oplossing in de praktijk toetsen
  • oorzaak en gevolg leren kennen
  • ontdekken of het antwoord of oplossing werkt
  • verhaal duidelijk leren presenteren

‘Verschrikkelijk. Ik voel nu wat het betekent als er leugens naar mij worden geschreeuwd.’

Chimene, groep 8 Pro Rege school Amsterdam

Tekening Moslima

THEORIEFASE: ONTWIKKELEN EIGEN FILMVERHAAL

Leerlingen gaan in deze theoriefase aan de slag met het onderwerp diversiteit. Hiervoor gebruiken ze de sixshotstory™ methode. Aan de hand van deze methode analyseren ze het onderwerp. Dat betekent dat ze moeten ontdekken wat het onderwerp diversiteit inhoud en wat het voor henzelf betekent. Zodra dit duidelijk is kiezen de leerlingen een probleem of uitdaging binnen het onderwerp en bedenken hiervoor een antwoord of oplossing. Dit antwoord of deze oplossing vertalen ze vervolgens in een eigen filmverhaal; het scenario.

MAAK OOK EEN DIVERSITEITSREPORT MET JOUW KLAS! IN EEN DAG SAMEN ZOEKEN NAAR ANTWOORDEN & OPLOSSINGEN VOOR SAMENLEVEN IN DIVERSITEIT. ANALYSEREN, ONDERZOEKEN, BRAINSTORMEN, SCENARIO SCHRIJVEN, FILMEN EN PRESENTEREN.

KIJK SNEL VOOR MEER INFO: GOLYPOON.NL | INFO@GOLYPOON.NL

‘Ik vond het brainstormen het leukste. Lekker hard door elkaar heen schreeuwen. Het lastigste was om te kiezen welk verhaal we gingen doen.’

Keenan, groep 8 Pro Rege School Amsterdam

‘Jemig. Ik wil hem echt niet zo hard uitschelden als in ons script staat. Neger en Ginger dat kan echt niet.’

Thymo, groep 8 Pro Rege school Amsterdam

REPORTAGE

BEKIJK DE REPORTAGE OVER HET DIVERSITEITS PROJECT VAN DE KIDSREPORTERS!

Het Diversiteits journaal is een fantastisch project voor leerlingen die het aandurven om met elkaar te sparren, discussiëren en te zoeken naar antwoorden. Om uiteindelijk tot een resultaat te komen dat écht van henzelf is! Het is een intensieve en waardevolle ratrace.’

Leerkracht Pro Rege School Amsterdam west

DENKTANKS & KIDSREPORTERS

DENKTANKS & KIDSREPORTERS

Om op zoek te gaan naar antwoorden en oplossingen wordt elke klas verdeeld in vier groepen. Deze groepen vormen zogeheten denktanks en gaan intensief samenwerken en op zoek naar antwoorden en oplossingen voor het onderwerp diversiteit. Daarnaast zullen twee kidsreporters verslag doen van de hele dag.

‘Ik heb leerlingen zien ondergaan en weer bovenkomen. Wat een mooi project is dit. Met hele verrassende antwoorden en oplossingen. Ik denk dat iedereen zich eigenaar voelt van het groepsidee.’

Leerkracht, groep 8 Pro Rege school Amsterdam

THEORIEFASE

THEORIEFASE: EN NU BEN JIJ AAN DE BEURT…

Een heel belangrijk onderdeel uit de theoriefase van het diversiteitsproject is het bedenken en verzamelen van vooroordelen voor een andere groep. Elke groep krijgt een eigen identiteit. De groep verzint een aantal positieve punten over de eigen identiteit en vooroordelen over een andere groepsidentiteit. Elke groep hoort vooraan in de klas welke vooroordelen de klas over jou heeft verzameld. Door dit te ondergaan, wordt de pijn invoelbaar en worden de vooroordelen beleefd. Een belangrijke les die helpt om verder te zoeken naar antwoorden en oplossingen voor diversiteit.

‘Nou èn laat ze lekker roepen. Zij weten helemaal niets van ons. En ik niks van hun. Maar dat maakt me ook echt niet uit!’

Anass, groep 8 Pro Rege school Amsterdam

Je kunt pas je verhaal vertellen als je zelf goed weet wat je verhaal is.

PRAKTIJKFASE

PRAKTIJKFASE: ACTEREN EN FILMEN VAN JOUW VERHAAL!

ACTEURS KLAAR… CAMERA KLAAR…ACTIE!

Alle belangrijke scenes worden door de leerlingen gespeeld en interviews worden gedaan. Leerlingen die geen rol hebben doen camerawerk. Acteurs en crew zien direct welke gevolgen de bedachte oplossing heeft in de praktijk. Een zeer belangrijke fase in de bewustwording van de leerlingen!

SAMENLEVEN IN DIVERSITEIT: ZO DOE JE DAT

ANTWOORDEN EN OPLOSSINGEN VAN DE PRO REGE SCHOOL UIT AMSTERDAM WEST

Het is 2030. Burgemeester van der Laan prijst vanuit zijn leunstoel de vreedzame samenleving die er op dit moment is in Amsterdam. Hij prijst de moed en de vastberadenheid van de burgers en wijst terug naar 2017. Het was in dit jaar waarin de leerlingen van groep 8 van de Pro Rege school in Amsterdam West allerlei oplossingen bedachten voor het thema diversiteit!

BEKIJK HIERONDER ALLE 8 FILMVERHALEN VOL OPLOSSINGEN EN ANTWOORDEN IN EEN AFSPEELLIJST:

GOLYPOON DIVERSITEITSREPORT: EEN PROJECT OP DE PRO REGE SCHOOL AMSTERDAM

LEERLINGEN GROEP 8 BEDENKEN ANTWOORDEN EN OPLOSSINGEN VOOR DIVERSITEIT IN FILMVERHALEN

Ruim 50 leerlingen groep 8 van de Pro Rege school in Amsterdam werkten intensief samen om na te denken over antwoorden en oplossingen voor een vreedzame samenleving in Amsterdam. Tijdens de theoriefase analyseerden leerlingen met de Sixshotstory™ methode het onderwerp diversiteit en probeerden ze te ontdekken in hoeverre dit onderwerp op henzelf van toepassing was. Vervolgens bedachten leerlingen in groepjes wat antwoorden en oplossingen zouden zijn voor bestaande problemen en uitdagingen van een vreedzame samenleving. Al deze antwoorden en oplossingen verwerkten ze tot een eigen filmverhaal. In de praktijkfase werd dit verhaal geacteerd en gefilmd. In deze fase merken leerlingen direct wat de gevolgen zijn van hun antwoord of oplossing. En of het werkt! Alle films werden tenslotte gepresenteerd aan familie, vrienden, leraren en andere belanghebbenden van onder meer de gemeente Amsterdam.

FESTIVAL DER SAMENLEVING

Op het Festival der Samenleving leer je elkaars culturen kennen. Dat is de gedachte. Niet moeilijk doen, maar plezier maken door middel van muziek en eten. Succes gegarandeerd!

‘Die man met baard die gaat dus echt niet opstaan voor een zwangere vrouw!’

Stan, groep 8 Pro Rege school Amsterdam

‘Gast, ik ben niet eens Kaas. Hoe kan ik nu bij de Nederlanders horen?’De ander: ‘Dan kijk je maar naar mij. Mijn familie is al veel langer Kaas dan jij.’

Soulaiman en Baris, groep 8 Pro Rege school Amsterdam

1 GELOOFSGEBOUW

Het probleem van alle gelovigen die zich allemaal terugtrekken in hun eigen gebouw voor hun geloofsbeleving? Simpel: één geloofsgebouw bouwen en alle andere slopen! Praktisch en succes gegarandeerd!

De Cursus

Leugens en nog eens leugens!

Iedereen liegt! Dat is het uitgangspunt van dit verhaal. Zelfs politici houden zich niet aan hu woord. Tijd voor actie! Met een speciaal ontwikkelde leugen-armband zijn alle problemen opgelost! Of toch niet?

DISCRIMINATIEKAMP

Wat als er een kamp zou zijn, waar mensen door middel van discipline het afleren om te discrimineren en zelfs door de harde maatregelen elkaars buddies zouden worden?

‘Denk je echt dat wij vrienden zouden worden in zo’n kamp?’, vraagt een van de leerlingen aan de andere. ‘Tuurlijk. Ik heb nu pijn, het is beter als jij samen pijn hebben.’

Daniël & Akim, groep 8 Pro Rege school Amsterdam west

BUURTHUISPLAN

Een slimme burgemeester die mensen met een prijsvraag bij elkaar krijgt en hen stiekem een bepaalde tijd opsluit om met elkaar leuke dingen te doen. Dat is het succes van het buurthuisplan.

(A)SOCIAAL IN DE TRAM?!

Een tramrit in de grote stad. Kidsreporter Stan denkt daar aan te tonen hoe hard en asociaal onze samenleving is geworden.

‘Wij hebben een gebouw bedacht waar alle mensen die geloven samenkomen. Hun eigen gebouwen? Die breken we gewoon af.’

leerlingen item 1 Geloofsgebouw

DE RAP

Wat als jullie oplossingen niet één, twee, drie goed uitpakken? Dan RAP je het toch gewoon!

‘We moeten gewoon allemaal elkaar de waarheid zeggen’, wordt er druk overlegd in een groep. ‘Dat kan echt niet. De waarheid is veel te hard dan krijgen we oorlog!’