Boeren hebben last van het negatieve imago dat ze momenteel opgeplakt krijgen. Tijd voor een ander geluid om te helpen het boerenimago te verbeteren, zo vinden 18 boeren van de LTO regio Foodvalley. De training Storytelling helpt hen duidelijk maken hoe dit geluid wordt verwerkt in aansprekende Vlogs.

“Als ik s’ochtends mijn koeien knuffel, denk ik vaak dat ik het mooiste beroep ter wereld heb”, aldus boerin Conny. “Maar hoe ik dat nu precies duidelijk maak aan de rest van Nederland, geen idee.”
In totaal nemen 18 boeren deel aan twee avonden training Storytelling van Golypoon. Samen zoeken ze naar manieren om met hun verhalen te helpen om het negatieve imago te veranderen.

Focus op eigen rol
De training Storytelling biedt deelnemende boeren een kans om deze wens concreet te maken. Daarvoor gaan ze allereerst aan de slag met een focus op hun eigen bijdrage. “Ik wil graag laten zien dat boeren juist ontzettend veel doen om biologisch te boeren”, antwoordt Varkensboerin Liane. “We investeren enorm veel in ruimte, biologisch voedsel en duurzaamheid.” Buurman Ad is het daarmee eens. “Samen met andere boeren denk ik dat wij juist het meeste doen aan milieuvriendelijk ondernemen. Dat mag best eens verteld worden.”

Visualisatie
Zodra elke deelnemers zijn focus heeft gevonden, is het tijd om alle antwoorden, ideeën en wensen concreet te maken. Visualisatie helpt de deelnemers daarbij. “Ik zie mezelf vooral in de stallen lopen en vertellen hoe je koeien benadert en knuffelt” vindt Marieke. “Ik wil laten zien welke moeilijke beslissingen er genomen moeten worden in de opstart van mijn winkel met biologische streekproducten.”

Unieke content voor plannen
De training Storytelling levert LTO regio foodvalley unieke informatie op welke manier leden willen en kunnen bijdragen aan een beter imago voor de boeren. “Wij gaan met deze voorstellen als LTO aan de slag”, aldus Ilona Baan, projectmanager Regio Foodvalley. “Bijzondere is dat deze ideeën en bijdragen enorm helpen in het ontwikkelen van een goed plan. Voor ons is duidelijk geworden dat Storytelling helpt bij ons doel om het boeren-imago te verbeteren. En het is natuurlijk fantastisch dat deze leden ons daarbij willen helpen met een concrete voorstellen!”